Topánky
Generácia klasických talianskych módnych návrhárov postupne odchádza na vytúžený odpočinok alebo v niektorých smutnejších prípadoch aj na druhý svet. Gianfranco Ferré zomrel počas tohto leta, Valentino oznámil svoj ofi ciálny odchod z módy a Roberto Cavalli aj Giorgio Armani už taktiež uvažujú o dôchodku. Hoci s týmito menami odchádza aj kus módnej histórie a miestami i hystérie, módny biznis sa točí naďalej. Každoročne vítajú svetové módne metropoly nových a nových dizajnérov. Snaha zaujať tak prechádza na mladšiu generáciu, ktorá nie je tradičná v ponímaní klasického módneho návrhárstva. Dokáže byť mimoriadne kreatívna v rámci využitia nových technológií šitia či nových materiálov. A tak môžeme na svetových mólach vidieť napríklad aj metalický korzetový opasok, do ktorého sa rozhodli navliecť ženy tohto sveta dizajnéri Domenico Dolce a Stefano Gabbana. Tak sa na prvý pohľad z nenositeľnej veci stal trend. Presne o tom je dnešná móda. Nedá sa na sto percent dokonale predvídať.
Dá sa v nej len odhadnúť jej smerovanie a zopár výraznejších trendov. Módne metropoly žijú módou neustále, ale predovšetkým počas fashion weekov, teda týždňov módy, keď sa celý svet sústredí na jednom mieste vďaka mnohým prehliadkam. Vtedy je sústredenie módnych fanatikov na jeden meter štvorcový zrejme najväčšie, ale o nič menšie nie sú ani predajno-kontraktačné módne výstavy, na ktorých sa dohadujú obchody na mesiace dopredu.
Jednou z najväčších výstav je napríklad v Miláne každoročná výstava obuvi. V takomto čase je mesto doslova „vypredané“ – reštaurácie plné, taxíka sa nedočkáte a hotelová izba stojí päťkrát viac ako normálne. Mesto je plné mixu ľudí z celého sveta, ktorí po výstave vybehnú skontrolovať, čo je nové v butikoch, a popritom si fotografujú všetko podstatné. Ako obyčajne nákupcovia z Ázie sú v tomto vždy čarovní. Vyzbrojení najmodernejšími foťáčikmi obiehajú obchody a fotia topánky od podpätkov až po umiestnenie loga značky vnútri. Všetci sa chápavo prizerajú, lebo každý nový trend sa musí čo najrýchlejšie dostať do sveta...
Tohtoročnú sezónu jeseň a zima reprezentuje v módnom biznise niekoľko trendov, ktoré sa neodrážajú len na oblečení, ale aj na doplnkoch. Farebnosť je asi najrýchlejšie rozpoznateľným znakom, a tak podobne ako sa na vešiakoch v obchodoch objavujú čierna, sivá, tmavomodrá a hnedé tóny, aj topánky kopírujú toto smerovanie. Samozrejme, čierna dostáva väčší efekt lakovaním, sivá má sem-tam v sebe lesk, modrá je kráľovská a hnedá je rozmanitá, od pieskovej až po kávovú...
Predovšetkým lakovaný efekt je v súčasnosti veľmi používaný, no a k nemu aj neodmysliteľné zvieracie motívy. Tie sa v móde objavujú neustále a vymiznú len sporadicky. Samozrejme, pre odvážnejšie dámy je povolené aj experimentovať s farbami ako baklažánová, cyklámenová či pomarančová. V rámci tvarov táto jeseň a zima zaznamenala návrat členkovej výšky a potom aj platformy, ktorá aj pri výške podpätka deväť centimetrov predsa len poskytne pri nosení väčší komfort.
V rámci detailov sú najčastejšie používané zipsy, a to výraznejšie, ale aj spony či prívesky. No a potom je tu stále aj možnosť ísť divokejším, ale predsa len luxusnejším smerom a bežnú kožu nahradiť oveľa drahšou náhradou, ako napríklad pytónom, krokodílom, vodným hadom a podobne. Jasným znakom je aj zmenšenie špice v dámskych kolekciách a jej náhrada oblejšími tvarmi. Pri pánskych je hlavná farebnosť rovnaká, čierna, sivá, tmavomodrá a hnedá. Podobne ako u ženských topánok je u módnych tvorcov v obľube výška po členky. Topánky dokážu odhaliť nositeľa veľmi podrobne, a to nielen zničením, ale aj ich zladením s oblečením či výberom tvaru. Presne ako uvádza názov tohto článku: Ukáž mi svoje topánky a ja ti poviem, kto si. Preto pri ich výbere treba uvažovať viac než len o vhodnej veľkosti.